Sapa deel 2 & Cat Ba Island/Halong Bay - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Floor Akker - WaarBenJij.nu Sapa deel 2 & Cat Ba Island/Halong Bay - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Floor Akker - WaarBenJij.nu

Sapa deel 2 & Cat Ba Island/Halong Bay

Blijf op de hoogte en volg Floor

07 April 2014 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Hi allemaal,

In de tussentijd al veeeeeel gedaan! Wat een dagen :) eerste dag trekking in sapa was echt super mooi. Wel best pittig, 11km door de bergen lopen.. Maar was het allemaal waard. Super mooi uitzicht op de rijst- en maisvelden. Sapa zelf is een groter stadje en daaromheen liggen in de bergen allerlei kleine dorpjes. Elk dorpje heeft weer een eigen stam inwoners, die allemaal te onderscheiden zijn aan hen eigen klederdracht. De vrouwen worden in de ochtend door hun man allemaal op de motorbike naar sapa gebracht met spulletjes om te verkopen (armbandjes, tasjes, sleutelhangers etc). De man gaat dan werken in de bergen en de vrouwen moeten dan zelf teruglopen naar hun dorpje. Vaak ook nog met een baby op hun rug. Het is, vooral als het heeft geregend, best een gevaarlijke, lange tocht die de vrouwen door de bergen moeten lopen. De afgelopen jaren is het toerisme in sapa enorm toegenomen en daar maken deze vrouwen dan ook volop gebruik van. Als ze zien dat je naar hun dorpje gaat lopen (wat in principe elke toerist in sapa gaat doen met een tourtje) spreken ze je aan en lopen ze uiteindelijk het hele stuk mee. Ze vertellen dan hun verhaal, vragen jouw wat dingen, helpen je bij een gevaarlijke klim omhoog etc. Als je dan arriveert in hun dorpje, waar voor 9 van de 10 toeristen de lunch plaats vind.. Eisen de vrouwen dat je voor een flink bedrag wat van hen koopt omdat ze je de hele weg hebben geholpen. Hoe lief ze de hele tocht waren, hoe onaardig en opdringerig ze worden als je weigert iets te kopen. Na de lunch naar het volgende dorpje gelopen waar onze Home Stay was. Hier verbleven we met een stuk of 15 man bij mensen thuis, super leuk! Ik ben alleen helaas die avond nogal ziek geworden, dus heb de tweede dag trekking niet kunnen doen. Ben bij de homestay opgehaald en heb de middag doorgebracht in bed in Sapa :). 's Avonds weer met de nachtbus teruggegaan naar Hanoi. Waren om 05:45 in Hanoi en heb om 11:00 weer de bus gepakt naar Cat Ba Island. Dit is een van de eilanden rondom Halong Bay, maar stukken minder druk en minder toeristisch dan Halong Bay zelf. Echt een aanrader! Hier verbleven in een hostel, leuke mensen leren kennen waar ik dezelfde dag nog het eiland mee ben rond gelopen. Gisteren de hele dag op pad geweest met twee Zwisterse meisjes en een Franse jongen en een mega dag gehad! Boottocht gemaakt naar Halong Bay zelf, een stuk gaan Kayaken en een grot bezocht. (zie foto's). Tijdens het Kayaken zijn we ook door een soort van tunnels in de grotten gevaren en kwamen we uit bij een eiland vol met aapjes. Hebben dus vanaf het water allerlei aapjes kunnen spotten :)
Vandaag vertrek ik weer naar Hanoi, gelukkig.. want het regent hier als een malle. Dus ben blij dat ik al het leuke gisteren al heb gedaan! Ik verblijf vanavond nog 1 nachtje in Hanoi, morgenochtend pak ik de bus naar Ninh Binh en in de avond vanaf Ninh Binh weer naar Hue. Ik zit dus in 2 dagen tijd echt meer dan 24 uur in de bus, HEB ER ZIN AN haha.

Liefs!

• 07 April 2014 - 08:25

Hans En Barbara :

Hallo lieverd , zo leuk om je verhalen te lezen! Gelukkig weer opgeknapt en kan je weer volop genieten. Veel plezier en geniet van al het moois. X

• 07 April 2014 - 08:42

Omi:

Lieve schat, wat een gunst om zo "met je mee te reizen! Geweldig dat jij alle mogelijkheden benut en daarom ook een authentieke indruk krijgt. Sterkte in de bus en liefs

• 07 April 2014 - 09:03

Caroline:

Hoi Floor,

Wat een belevenissen! Mooi om te lezen. Zo leuk om op afstand, toch met jou mee te reizen.
    Fijn dat je weer bent opgeknapt. Nu nog meer genieten, maar eerst de bus in.........
    Hartelijke groet van Wilgard en Caroline

• 07 April 2014 - 12:49

Van Eskes:

hallo floor, leuke link van je moeder gekregen zodat ook wij van jou mooie belevenissen mee kunnen genieten zo reizen we mooi een beetje met jou mee, de eerste verhalen en foto's zien er prachtig uit,
    geniet er !! heel veel groetjes van de van eskes

• 12 April 2014 - 12:18

Aimy:

Ik ben zooooo benieuwd!! Duurt nog even voordat we gaan, maar we zijn in ieder geval aan het rondkijken! X